Co to jest MLM? Na czym polega marketing sieciowy?
Jest to model sprzedaży produktów bazujący na oddaniu dystrybucji w ręce niezależnych przedstawicieli. Partnerzy mają możliwość budowania zespołów, z których następnie czerpią zyski. Co to jest MLM? Na czym polega marketing sieciowy? Dokładnej odpowiedzi na te pytania udzielimy w artykule.
Spis treści:
- Co to znaczy MLM?
- Na czym polega MLM?
- Jak działa marketing sieciowy?
- Zalety i wady
- Kto wymyślił marketing sieciowy?
- Kiedy powstał MLM?
Opisywany model dystrybucji wzbudza wiele emocji. Niestety przeważnie negatywnych. Na jednego entuzjastę przypada kilku sceptyków. Wynika to z niezrozumienia na czym polega ta działalność, ale również z nieetycznego postępowania części niezależnych partnerów.
Pomagamy budować zarabiające i stabilne struktury
Nie oznacza to, że MLM jest mało ciekawym i nie wartym uwagi sposobem zarabiania. Jest wręcz przeciwnie. Poniższy artykuł pozwoli Ci dowiedzieć się jak działa i na czym polega marketing sieciowy.
Można nie lubić tego modelu, ale nie można zapominać, jak olbrzymie marki zostały na nim oparte. Najstarsze działają od kilkudziesięciu lat i generują obroty rzędu kilku miliardów dolarów rocznie. Sprzedają swoje produkty na całym świecie i systematycznie powiększają ilość klientów.
Co to znaczy MLM?
Co to znaczy MLM? Skrót to pierwsze litery angielskich słów Multi Level Marketing, co w tłumaczeniu oznacza marketing wielopoziomowy. Możesz spotkać się również z nazwą marketing sieciowy.
Określenia nawiązują do hierarchicznych struktur, które budowane są w ramach dystrybucji produktów i usług. Klienci i partnerzy którzy dołączają, zajmują miejsce w kolejnych poziomach struktury. Taką budowę zapożyczają piramidy finansowe w celu zakamuflowania swojej oszukańczej natury.
- Przeczytaj: Piramida finansowa vs MLM
W początkowej fazie istnienia marketing sieciowy bazował na sprzedaży bezpośredniej. Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej definiuje to pojęcie jako transakcje zachodzące poza siecią sklepów. Transakcja ma miejsce w dowolnym miejscu, które nie jest punktem stacjonarnym.
Polecamy portal do darmowego rejestrowania nowych partnerów
W dzisiejszych czasach sytuacja mocno się zmieniła. Marketing sieciowy polega na zarejestrowaniu nowego klienta w sklepie internetowym. Nikt już nie chodzi od domu do domu jak domokrążcy w dawnych czasach.
To pokłosie rozwoju technologii i wszechobecnej cyfryzacji. Zarejestrowany klient samodzielnie zamawia produkty w sklepie internetowym. Nie trzeba mu ich dowozić, tak jak kiedyś. Większość działań reklamowych i rekrutacyjnych też przeniosła się w sferę online.
Oczywiście sprzedaż bezpośrednia nadal występuje, ale polega głównie na prezentacji możliwości biznesowej. Zobacz czy warto wchodzić w marketing sieciowy.
Na czym polega MLM?
Jeżeli chcesz wiedzieć na czym polega MLM, powinieneś przyjrzeć się jego wielopoziomowej budowie. Marketing sieciowy polega na tym, że każdy partner ma możliwość tworzenia własnej struktury. Jest to sieć sprzedawców i klientów, którzy dołączyli za jego pośrednictwem.
Możesz zaprosić dowolną osobę oraz zaoferować pomoc w rozwoju i zarobieniu pierwszych pieniędzy w MLM. Jeżeli taka osoba zgodzi się dołączyć, to zostanie przypisana do Twojej grupy. Jeżeli zamówi produkt, otrzymasz od tej transakcji niewielką prowizję.
Tu znajdziesz opinie o firmach i produktach z naszej branży
Dołączające osoby są zapisywane na kolejnych poziomach. Jeśli osoba którą zaprosiłeś zaczyna budować własną strukturę, Twój obrót handlowy rośnie ponieważ składają się na niego wszystkie zakupy w grupie.
MLM polega na zarabianiu małej prowizji z dużej ilości transakcji. Każda zapisana osoba (nie ważne na którym poziomie) robi małe zakupy na własny użytek. Im więcej osób, tym większy obrót i zysk.
Niektóre firmy MLM ustalają minimalny obrót, który Twoja struktura musi wygenerować, abyś mógł otrzymać prowizję. W niektórych planach kompensacyjnych (zasady naliczania wynagrodzeń) ograniczana jest liczba linii, które możesz rozbudowywać. Szczegółowe warunki zależą od tego, z jakim podmiotem współpracujesz.
Jak działa marketing sieciowy?
Nie wiesz jak działa marketing sieciowy? Najistotniejsze w tym modelu są zasady dobrowolnej współpracy. Podpisujesz umowę z wybraną firmą, która udostępnia narzędzia i wypłaca prowizję według zasad planu marketingowego.
Nad prawidłowym funkcjonowaniem firm MLM czuwa Światowa Federacja Związków Sprzedaży Bezpośredniej oraz Europejskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej. Zmniejsza to ryzyko natknięcia się na piramidę finansową.
Zalety marketingu sieciowego
Omówmy teraz zalety marketingu sieciowego. Przyjmiemy zarówno perspektywę firmy, jak i partnera. Co zyskuje osoba działająca w MLM?
- Duża swoboda – możesz wykonywać obowiązki w jakiej formie chcesz i czasie który wybierzesz. Sam wybierasz współpracowników. Dla wielu to duża zaleta marketingu sieciowego.
- Wysokie i nie limitowane zarobki – wynagrodzenie jest proporcjonalne do wysiłku, który wkładasz i nie limitowane. Zależy od obrotu handlowego, który wygeneruje Twoja struktura.
- Niski koszt startu – jeśli chcesz zacząć MLM wystarczy pakiet startowy za kilkaset złotych. To zdecydowanie mniej niż inwestycja w rozpoczęcie działalności w tradycyjnym modelu.
Co zyskuje firma działająca w modelu MLM?
Płaci wyłącznie za efekt. Prowizje wypłacone partnerom są ściśle powiązane z zyskiem, który oni generują. Po drugie, przedsiębiorstwa działające w modelu MLM szybko się rozrastają. Mogą rozwijać się w tempie niedostępnym dla klasycznych modeli dystrybucji.
Wady marketingu sieciowego
Nie ma systemów idealnych. Również MLM posiada wady. Najważniejsze z nich wymieniliśmy poniżej:
- Duża konkurencja – produkty sprzedawane w marketingu sieciowym konkurują ze sprzedawanymi w tradycyjnych sklepach. Trudno taką walkę wygrać zwłaszcza jeśli ceny są sporo wyższe.
- Brak własności – nie jesteś właścicielem firmy tylko ją reprezentujesz. Nie masz wpływu na ceny produktów czy warunki pracy w MLM. Nie podejmujesz kluczowych decyzji, które wpływają na kierunek rozwoju.
- Niskie zarobki na początku – w pierwszej fazie działalności w marketingu sieciowym zarobki są niskie. Zmienia się to wraz ze wzrostem struktury, którą budujesz.
Kto wymyślił marketing sieciowy?
Trudno jednoznacznie wskazać, kto wymyślił MLM. Marketing sieciowy został wymyślony oraz rozpowszechniony w USA prawdopodobnie za sprawą przedsiębiorstw, które zajmowały się dystrybucją środków czystości i suplementów.
Jedną z osób, która uważana jest za pomysłodawcę MLM jest Amerykanin Carl Rehnborg. Zajmował się sprzedażą suplementów diety. W roku 1934 założył przedsiębiorstwo California Vitamins.
Firma stosowała przełomowy w tym czasie system sprzedaży. Bazował na tym, że pracownicy zapraszali kolejnych chętnych do pracy, udzielając im jednocześnie wszystkich niezbędnych informacji.
Kiedy powstał MLM?
Wiesz już, że Carl Rehnborg założył swoją firmę w roku 1934. Czy jest to moment kiedy powstał MLM? Nie, prawdopodobnie ten model dystrybucji wymyślony został znacznie wcześniej. Wskazuje na to data powstania California Perfume Company.
Firma została założona w roku 1886 przez Davida H. McConella. W roku 1939 zmieniała nazwę na Avon Products Inc. Jej początkowe założenia różniły się od obecnych. Nie wiedziano wtedy, co to jest MLM. Nie był to więc marketing sieciowy od początku swojego istnienia.
Ważną datą było powstanie firmy Amway, którą wielu uważa za pierwszy prawdziwy MLM. Założyli ją Jay Van Andel i Rich DeVos w roku 1959. Zaczęli oni od dystrybucji środków czystości w modelu zbliżonym do marketingu sieciowego jaki znamy dziś.
Biznes XXI wieku – Robert Kiyosaki, 45 sekundowa prezentacja, która odmieni Twoje życie – Don Failla oraz Bądź Pro – Erric Worre
W początkach działalności w Polsce (lata 90) wiele osób zaangażowanych w rozwijanie własnych struktur sprzedaży rzeczywiście przejawiało zachowania podobne do członków sekty ekonomicznej.
Dogmatyczne traktowanie MLM jako jedynej słusznej drogi, bezgraniczna wiara w słowa liderów, agresywne atakowanie osób sceptycznie nastawionych, stan euforycznej ekstazy w trakcie szkoleń.
Takie zachowania na szczęście należą do przeszłości. Dzisiaj marketing sieciowy polega na profesjonalnym budowaniu marki osobistej. Jest to fundament skutecznej działalności i warunek osiągnięcia rezultatów.